Asijský zemědělec

Ne, není to žádná moje úchylka nebo zbožné přání. Dnešní článek bude o stravování, protože je to něco, co doma hodně řešíme a taky nás hodně baví. Nejsem ale žádný dietolog, tak vše berte s rezervou :).

Myslím, že včerejší pacienti z Motola mne musí nenávidět, protože jsme se trošičku zakecaly s doktorkou, která je mimo jiné i výživový poradce. Po zjištění mé diagnozy mne totiž všichni začali zásobovat radami s tím, jak správně jíst a co mi pomůže. Nejlepší marketing má mezi mými známými asi paleo dieta a všichni mi pořád tvrdí, jaké zázračné účinky má nejen na sklerotiky, ale na všechno možné. Doktorka se ale hned začala smát. Tady u nás, v řekněme “západní” medicíně, máme tendenci vše považovat za obecně platné. Raw food, paleo dieta a nevím co ještě, něco bychom si měli vybrat a fungovat podle toho. Podle doktorky ale zrovna paleo nelze brát dogmaticky, protože pračlověk možná žil zdravě, ale zase se dožíval 40 let věku, takže co by následovalo potom je otázka.Taky problematika s lepkem je sporná. Některým lidem prostě nevyhovuje, ale nelze jej obecně považovat za špatný.

IMG_2539

Můj kuchař vařil – maso, fazolové lusky, cibule a paprika 🙂

Prý bychom se v tomto měli inspirovat východem a přečíst si něco například o čínské nebo ajuverdské medicíně (za což jsem ráda, protože Asie, to je moje). Dozvěděli bychom se například to, že raw strava je v našich zeměpisných podmínkách a konkrétně v zimě úplně nevhodná, protože naše tělo potřebuje hlavně zahřát a měli bychom tedy jíst teplé pokrmy. Prý ani Japonec nejí v zimě studené pokrmy. Čerstvé potraviny jsou naopak vhodné na léto. I ty teplé by ale měly být co nejjednodušeji zpracovaný.

 

IMG_2446

Višňová marmeláda! (ignorujte nutelu, ta je fakt hnus a už ji nejím :D)

Kromě těchto asijských směrů mi byla doporučena dieta podle krevních skupin. Ne, že by to bylo všespásné, ale alespoň zahrnuje ten individuální přístup. Třeba já jsem áčko, špatně se nám tráví živočišné tuky. Byla jsem ráda za toto zjištění. Vždycky mi připadalo, že když častěji jím maso, jsem spíš unavená, než že by mi to dodalo energii. Myslela jsem ale, že je něco špatně ve mě :). Áčka naopak s klidem mohou být vegetariáni. Ani zmíněný lepek, cereálie a pečivo nám nevadí, protože historicky jsme údajně “zemědělci”. Stejně tak luštěniny, ořechy a hlavně ryby!!! Prostě všechno, co mám ráda.

IMG_3213

Ryby a mořský plody!

Paleo je populární především proto, že v zemích, kde je propagováno, jako je Evropa a Spojené státy, kde má většinová populace krevní skupinu 0, pro kterou je toto stravování vhodné.  Říká se jim také lovci a nejlépe by měli jíst maso, zeleninu, ovoce, ale vyhnout se “produktům zemědělské revoluce” jako je pečivo, brambory, luštěniny apod. Byla jsem úplně překvapená, jak to dává smysl! Pro toto stravování byl v Americe holt dobrý statistický vzorek, nelze to ale brát za obecně platné!

IMG_3535

Sushi závislák.

Číňani pak mají stravování ještě komplexnější a záleží taky na ročním období, jestli jste více temperamentní nebo zimomřiví a pasivnější. Mají speciální stravování pro přechod mezi obdobími a podobně. Číňani i Indové se shodnou na tom, že nejlepší pokrm je střídmý, připravený s láskou a požívaný v klidném prostředí. Měli bychom jíst tak, abychom dostali energii a ne, aby nás jídlo odrovnalo.

IMG_2797

Brambory, červená cibulka, česnek, rukola a karboše!

Důležitý hlavně je poslouchat svoje tělo. Tělo nám řekne, co je pro něj dobrý a co ne. Vykašleme se proto na dogmata a dietní příručky, ale jezme jednoduše, rozumně a s láskou. My západňáci ve všem vidíme vědu a potřebujeme příručky. Když jsem svoje včerejší poznatky sdílela s kolegyněmi z práce (ze Sýrie) divily se, protože v u nich se ničím takovým nikdo nezabývá, ale jejich kuchyně je zdravá, kupodivu všechny potraviny odpovídají jejich krevnímu typu a je to celý takový přirozený. Občas mi přijde, že bohatství společnosti ničí a kazí věci, který pro nás jsou přirozený.

Do školy zrovna píšu esej o západní hegemonii. Myslím, že ačkoli si můžeme myslet, jak jsme jako kultura nadřazená, máme se pořád od východu co učit. Tisíce let stará medicína a my ji stále objevujeme!

S láskou,

Adri <3

P.S. Níž máte stručný přehled stravování podle krevních skupin ze stránky httpmacingovadieta.eu, ale zase – žádné dogma 🙂

Krevní skupina 0

Takzvaní masožrouti. Jejich předkové byli především lovci a tak základ jejich jídelníčku tvořilo maso. “Nulkáři” se vyznačují silným zažíváním, dobře snášejí fyzickou zátěž a jsou vytrvalí. Trápí se však chorobami kloubů, dnou a střevními problémy.

  • Vhodné potraviny: hovězí maso, drůbež, ryby, zelenina
  • Omezeně: mléčné výrobky (jogurt, tvrdý sýr), kyselé ovoce (citrusy, jahody, ostružiny), brambory, zelí
  • Nevhodné potraviny: obiloviny (hlavně pšenice), luštěniny, hořčice nebo květák

Krevní skupina A

Zemědělci. Jejich strava byla především vegetariánský založena. Tito lidé mají citlivé trávení a špatně snášejí stres. Fyzická aktivita jim spíš nevyhovuje.

  • Vhodné potraviny: rostlinného původu (ovoce, zelenina, obilí), luštěniny, tofu, rostlinné oleje
  • Omezeně: mléčné produkty
  • Nevhodné potraviny: maso (kromě ryb)

Krevní skupina B

Pastíři. Pocházejí z oblasti Himalájí a Indie, kde se živili hlavně chovem dobytka. Jíst mohou všechno, no s mírou. Snadno se přizpůsobují a jsou odolnější vůči stresu.

  • Vhodné potraviny: mléko a mléčné výrobky, vejce, ryby, králík, jehněčí, banány, hrozny
  • Omezeně: ořechy, sezam, čočka
  • Nevhodné: kukuřice, pšeniční mouka, brambory

Krevní skupina AB

Prospívá jim to co jejich mateřským skupinám. Jsou vitální, ale mohou mít sklon k depresím.

  • Vhodné potraviny: tofu, ryby, kysané mléčné výrobky, zelenina a ovoce, obiloviny
  • Omezeně: mléko, brambory, máslo
  • Nevhodné potraviny: červené maso, ocet, kukuřice, pomeranče
Facebookpinterestby feather

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *